Cassiopeia Newsletter – Vernal Equinox / équinoxe du printemps 2021

spring

In this issue / Dans ce numéro:

President’s Message
ALMA Matters
BRITE-Constellation Mission Update
Canadian Astronomy, Racism, and the Environment: Part 2
Update on CASTOR
CATAC Update on the Thirty Meter Telescope
Canadian Initiative for Radio Astronomy Data Analysis (CIRADA)
ngVLA Report
Report from the SKA


Editor: Joanne Rosvick

Cassiopeia is CASCA’s quarterly Newsletter, published on or near the solstices and equinoxes (March 21, June 21, September 21 and December 21).

To submit a contribution please email cassiopeia.editors@gmail.com. All submissions must be received at least one week in advance to be published in the next edition. I accept plain text and Word documents. Note that the formatting of your document will not be preserved. Please include any images as attachments in your email, not embedded in the text. Please include URLs in parentheses next to the word or phrase that you wish to act as link anchors.


Cassiopeia Newsletter – Winter Solstice d’hivers 2020

winter

In this issue / Dans ce numéro:

President’s Message
ALMA Matters
Atelier AstroComm 2021 Workshop Première annonce – First Announcement
BRITE-Constellation Mission Update
Canadian Gemini Office News / Nouvelles de l’Office Gemini Canadien
Update on CASTOR
CATAC Update on the Thirty Meter Telescope
Update from the Canadian Space Agency (CSA) / Compte rendu de l’Agence spatiale canadienne (ASC)
DAO Telescope News
Graduate Student Highlights
News from the JCMT and Canadian Observing Opportunity
ngVLA Update
Long Range Plan 2020 / Plan à long terme 2020
LSST Canada Update
SKA Update
SPICA Update


Editor: Joanne Rosvick

Cassiopeia is CASCA’s quarterly Newsletter, published on or near the solstices and equinoxes (March 21, June 21, September 21 and December 21).

To submit a contribution please email cassiopeia.editors@gmail.com. All submissions must be received at least one week in advance to be published in the next edition. I accept plain text and Word documents. Note that the formatting of your document will not be preserved. Please include any images as attachments in your email, not embedded in the text. Please include URLs in parentheses next to the word or phrase that you wish to act as link anchors.


Update from the Canadian Space Agency (CSA) / Compte rendu de l’Agence spatiale canadienne (ASC)

Denis Laurin (Scientifique principal de programme, astronomie spatiale,
Développement de l’exploration spatiale, Agence spatiale canadienne)

(Cassiopeia – Winter / hivers 2020)

denis.laurin@canada.ca
(www.asc-csa.gc.ca/fra/sciences/astronomie.asp)
(www.asc-csa.gc.ca/eng/sciences/astronomy.asp)

Ma dernière contribution à Cassiopeia était pré-COVID-19. Avec pratiquement tous les employés de l’ASC en télétravail depuis ce temps, nous avons continué, en présence virtuelle, à atteindre nos objectifs, à soutenir la communauté scientifique et l’industrie avec des projets en cours, des missions et planifier des opportunités futures dans les sciences spatiales. Vous trouverez ci-dessous un résumé des développements récents relatifs à l’astronomie spatiale.

Nouvelle gestion

En septembre 2020, l’ASC a accueilli sa nouvelle présidente, Mme Lisa Campbell, après le mandat de cinq ans de M. Laporte. Avant d’occuper ce poste, Mme Campbell était sous-ministre déléguée au ministère des Anciens Combattants du Canada, et avant cela, elle était sous-ministre adjointe, Approvisionnement maritime et de défense, à la tête de l’organisation achetant le matériel militaire et maritime du Canada. Une courte biographie est disponible sur la page Web de l’ASC.

Missions en cours

JWST

Le lancement du JWST est désormais prévu pour le 31 octobre 2021. L’ASC continue de se préparer pour les opérations et soutiendra la communauté scientifique, visant à obtenir en moyenne 5% du temps d’observation tout au long de la mission. L’AOP du cycle 1 a fermé récemment et les résultats des demandes sont disponibles (avec une bonne réponse des Canadiens). L’ASC fournira un soutien financier aux chercheurs principaux canadiens sélectionnés, ainsi qu’aux propositions de recherche sur « Early Release Science ». Le protocole d’entente (MOU) avec le CNRC pour soutenir les opérations scientifiques, ainsi que le soutien à l’Université de Montréal, seront prolongés jusqu’au lancement et à sa mise en service.

ASTROSAT

L’ISRO et l’équipe d’Astrosat ont récemment célébré leurs 5 ans d’opérations. De nombreux astronomes canadiens ont profité et ont produit des résultats en utilisant cet observatoire multi-spectral unique. Le détecteur NUV d’UVIT n’est toujours pas disponible, mais les canaux FUV et VIS fonctionnent toujours bien. Contactez Joe Postma, Université de Calgary, pour plus de détails sur les questions de traitement et d’analyse des données UVIT ou pour obtenir de l’aide dans la préparation des propositions. Les chercheurs canadiens qui ont obtenu du temps d’observation au cours des cycles précédents ont reçu une subvention de l’ASC; la personne-ressource pour le programme de subventions ASTROSAT à l’ASC est Jean Dupuis. Nous encourageons les boursiers d’Astrosat à informer l’ASC de leurs publications récentes ou à venir, ainsi que de tout communiqué de presse en lien avec le projet.

Le soutien de l’ASC pour Astrosat fait l’objet d’un examen de prolongation de la mission afin d’évaluer le mérite du soutien continu de la réduction des données et des subventions scientifiques pendant 2 ans supplémentaires. Le JCSA a recommandé la continuation du soutien par l’ASC. Une décision sera prise en janvier.

NEOSSat Programme scientifique d’observateurs invités

NEOSSat est un télescope spatial du Canada, un télescope de 15 cm doté d’un « baffle » haute performance permettant d’observer à des angles rapprochés du soleil. Lancé en 2013 pour découvrir des astéroïdes géocroiseurs, le télescope a été mis à la disposition des chercheurs pour la photométrie et le suivi d’astéroïdes. L’ASC a affiché des AO pour un programme d’observateurs invités, le cycle 1 en septembre 2019 et le cycle 2 en juillet 2020, le cycle 3 étant prévu pour le début de 2021. Nous avons apprécié les services de CanTAC pour la revue des propositions du cycle 2. Il n’y a pas de subvention associée aux AO et les données sont publiques (sur les sites FTP de l’ASC et du CADC). Une annonce sera envoyée aux membres de la CASCA lorsque le cycle 3 sera ouvert. Des informations sur le cycle précédent sont disponibles ici y compris la liste des observateurs sélectionnés.

XRISM

Le télescope à rayons-X XRISM de JAXA, qui sera lancé en 2022, fait suite à la mission Hitomi qui s’est terminée prématurément en 2016. L’ASC a contribué à soutenir les tests de l’instrument Resolve. Ayant reçu des subventions le Dr Luigi Gallo, Université St-Mary’s et le Dr Brian McNamara, Université de Waterloo pour l’instrument Resolve en sont membres. Une fois en opération, et peut-être pour la phase PV, les membres de la communauté astronomique canadienne pourront compétitioner pour du temps d’observation.

BRITE

L’ASC soutient les opérations du nanosatellite canadien («BRITE-Toronto») au Space Flight Lab de l’Université de Toronto, depuis son lancement en 2013. Au moment d’écrire ces lignes, BRITE est en cours de révision d’extension de mission de l’ASC. Le JCSA a recommandé la continuation du soutien par l’ASC. Une décision sera prise en janvier.

Investir dans l’avenir

Le Plan à Long Terme (PLT)

L’ASC est heureuse de voir la publication du document PLT 2020 par la CASCA. Il représente un ensemble complet de priorités de la communauté à la suite de nombreuses consultations à la largeur du pays et d’examens approfondis. Nous tenons à féliciter les coprésidents du PLT et le groupe d’experts pour cet immense effort. Comme par le passé, le PLT est la principale référence de l’ASC dans l’orientation des investissements en astronomie spatiale.

Programme de Développements de technologiques spatiales (PDTS)

Dans la dernière mise à jour de Cassiopeia, j’ai fourni une brève description des études réalisées en 2017-2019 qui ciblaient des opportunités futures: CASTOR, LiteBIRD, Colibri et deux concepts de micro-missions d’exoplanètes POEP et EPPE. Les études ont identifié des feuilles de route technologiques pour faire progresser la faisabilité de ces concepts. À cette fin, le PDTS a sélectionné les technologies prioritaires liées à la charge utile de CASTOR et aux deux concepts d’exoplanètes dans le cadre de la demande de propositions actuellement ouverte sur le site Web (SPAC) des appels d’offres du gouvernement.

Les contrats PDTS antérieurs ciblaient des éléments de charge utile pour les missions SPICA et LiteBIRD. Ces contrats sont en cours jusqu’à cet été. Notez cependant que parce que l’ESA a annulé l’opportunité SPICA dans le cadre du programme ‘Cosmic Vision’ (M5), la technologie ciblant SPICA se poursuivra néanmoins sous forme d’avancées technologiques plus génériques pour l’instrumentation cryogénique d’un FTS; cela permettra de maintenir la compétitivité industrielle pour des opportunités futures.

CASTOR

Identifiés comme la plus haute priorité du PLT 2020 dans la catégorie d’une très grande mission d’astronomie spatiale, les investissements ciblant CASTOR se poursuivent à court terme avec un développement technologique important prévu sur deux ans. Cela fait suite à une étude scientifique approfondie réalisée en 2019 qui a raffiné les objectifs scientifiques et établi les exigences des instruments. Dans le cadre de la demande de propositions actuellement publiée, jusqu’à 2,25 millions de dollars sont disponibles pour les avancées technologiques des éléments de charge utile pour CASTOR.

Une étude de phase 0 devrait suivre, elle fournira une conception de base détaillée de la mission, y compris une estimation complète des coûts et un plan de développement. Une mission aussi importante nécessitera une demande budgétaire spéciale vers le gouvernement car ce niveau de budget n’est pas disponible au niveau opérationnel de l’ASC. Un soutien continu et largement exprimé de la part de la communauté astronomique sera essentiel pour atteindre ces objectifs.

L’ASC explore les intérêts de partenaires potentiels et demeure en étroite collaboration avec le CNRC HAA pour définir un plan. (Voir aussi la contribution de John Hutchings dans cette parution de Cassiopeia.)

LiteBIRD

JAXA a choisi LiteBIRD comme sa prochaine mission de ‘Large-class’ et des développements sont en cours avec des partenaires internationaux. Le Canada a été accueilli en tant que contributeur potentiel il y a plusieurs années pour fournir l’électronique de lecture pour un vaste nombre de bolomètres cryogéniques nécessaires à cette mission de ‘CMB Pol’. L’ASC a investi dans les développements technologiques au courant des années, y compris le travail actuel de PDTS avec l’Université McGill jusqu’en novembre 2021 pour faire progresser cette technologie unique. Ces investissements sont alignés sur les priorités du PLT qui ont fait de la contribution de LiteBIRD la première priorité d’une contribution à grande échelle au cours de cette décennie. L’ASC discute des progrès avec la JAXA et d’autres partenaires de la mission. Une préoccupation reste, suite au retrait de la contribution américaine qui aurait fourni les détecteurs.

Subventions aux cochercheurs – appui aux chercheurs canadiens sur des missions internationales

Le programme cochercheurs a été décrit dans le numéro de septembre 2019 de Cassiopeia. L’ASC prévoit d’en faire un AO annuel régulier et le prochain numéro paraîtra au début de 2021. L’AO de janvier 2019 est toujours visible sur le site Web de l’ASC pour obtenir des informations générales.

L’AOP pour subventions VITES

L’AOP VITES 2019 a accordé un total de 36 subventions. L’ASC prévoit de publier la prochaine opportunité VITES à l’été 2021. Veuillez noter que le budget total et les catégories de subventions peuvent varier d’une année à l’autre.

La liste complète des récompenses des subventions VITES 2019 est disponible ici.

Les subventions 2019 suivantes sont liées à l’astronomie spatiale:
Dans la catégorie 300K $:

  • Université Laval, Québec, Québec, “HiCIBaS II – High-Constrast Imaging Balloon System – Adaptive Optics at High Altitude” (Dr. Simon Thibault)
  • University of Victoria, Victoria, British Columbia, “Flights for Precision Calibration for Dark Energy, Microwave Astronomy, and Atmospheric Physics” (Dr. Justin Albert)
  • University of Toronto, Toronto, Ontario, “A superpressure balloon flight of the SuperBIT telescope” (Dr. Barth Netterfield)

Dans la catégorie 100K $:

  • University of Manitoba, Winnipeg, Manitoba “High-throughput, high-resolution X-ray spectroscopy” (Dr. Samar Safi-Harb)
  • Western University, London, Ontario, “Selecting the extrasolar Earth analogues most amenable to atmospheric characterization” (Dr. Stanimir Metchev)

Consultations

Le comité consultatif JCSA

La composition du comité est présentement:

  • Locke Spencer, U. of Lethbridge (co-président)
  • Denis Laurin, ASC (co-président)
  • Jason Rowe, Bishop U.
  • Renée Hlozek, U. of Toronto
  • Chris Willott, NRC Herzberg
  • Daryl Haggard, McGill U.
  • Jeremy Heyl, UBC

La dernière réunion «d’été» était virtuelle les 4 et 5 juin 2020 normalement tenue à la rencontre de la CASCA. La réunion «d’hiver» vient de se terminer les 10 et 11 décembre 2020. Les comités de l’ASC sont affichés sur la page Web de l’ASC, cette page sera bientôt mise à jour avec des informations supplémentaires, car les termes de référence sont actuellement en cours d’être révisés. Deux membres partiront à la fin de leur mandat; les chercheurs ayant une expérience en astronomie spatiale intéressés par l’adhésion peuvent exprimer leur intérêt aux membres ou co-présidents du JCSA.
—————
Je souhaite à tous un bon hiver et un bien meilleur printemps!
Denis Laurin

Autumnal Equinox / Equinoxe d’automne 2020

fall

In this issue:

President’s Report
ALMA Matters
BRITE-Constellation Mission Update
Update on CASTOR
CATAC Update on the Thirty Meter Telescope
Canadian Gemini Office News / Nouvelles de l’Office Gemini Canadien
Canadian Astronomy, Racism, and the Environment – Part 1
Indigenizing Astronomy – Long Range Plan / Plan à long terme 2020


Editor: Joanne Rosvick

Cassiopeia is CASCA’s quarterly Newsletter, published on or near the solstices and equinoxes (March 21, June 21, September 21 and December 21). To submit a contribution please email cassiopeia.editors@gmail.com. All submissions must be received at least one week in advance to be published in the next edition. I accept plain text and Word documents. Note that the formatting of your document will not be preserved. Please include any images as attachments in your email, not embedded in the text. Please include URLs in parentheses next to the word or phrase that you wish to act as link anchors.

Cassiopeia est le bulletin d’information de la CASCA, publié quatre fois par année, aux solstices et aux équinoxes (21 mars, 21 juin, 21 septembre et 21 décembre). Pour soumettre un article, écrivez à cassiopeia.editors@gmail.com. Les soumissions doivent être reçues au moins une semaine avant la parution. J’accepte les fichiers en format texte (ascii) et Word. Veuillez noter que la mise-en-page de votre document ne sera pas conservée. Veuillez faire parvenir vos images en pièces jointes à votre courriel plutôt que de les insérer dans votre article. Pour les liens à des sites internets, veuillez inclure l’adresse entre parenthèses à côté du mot ou de la phrase devant servir d’ancre.


Cassiopeia Newsletter – Summer Solstice / solstice d’été 2020

summer

In this issue/Dans ce numéro:

President’s Message
ALMA Matters
The Success of Astro at Home / Le succès d’Astro à la maison
CASCA’s New Sustainability Committee
Update on CASTOR
CATAC Update on the Thirty Meter Telescope
Conferences and Carbon Footprints
Graduate Student Highlights
Dr. Christian Marois awarded Guggenheim Fellowship
Long Range Plan 2020 / Plan à long terme 2020
Reflecting on Astronomy & Colonization in Canada: a new mini-course


Editor: Joanne Rosvick

Cassiopeia is CASCA’s quarterly Newsletter, published on or near the solstices and equinoxes (March 21, June 21, September 21 and December 21).

To submit a contribution please email cassiopeia.editors@gmail.com. All submissions must be received at least one week in advance to be published in the next edition. I accept plain text and Word documents. Note that the formatting of your document will not be preserved. Please include any images as attachments in your email, not embedded in the text. Please include URLs in parentheses next to the word or phrase that you wish to act as link anchors.


Cassiopeia Newsletter – Vernal Equinox / équinoxe du printemps 2020

spring

In this issue / Dans ce numéro:

President’s Report
ALMA Matters
CASCA Archives
CATAC Update on the Thirty Meter Telescope
Long Range Plan 2020 / Plan à long terme 2020
Report from the LRPIC
LSST Update
NameExoWorlds Contest


Editor: Joanne Rosvick

Cassiopeia is CASCA’s quarterly Newsletter, published on or near the solstices and equinoxes (March 21, June 21, September 21 and December 21).

To submit a contribution please email cassiopeia.editors@gmail.com. All submissions must be received at least one week in advance to be published in the next edition. I accept plain text and Word documents. Note that the formatting of your document will not be preserved. Please include any images as attachments in your email, not embedded in the text. Please include URLs in parentheses next to the word or phrase that you wish to act as link anchors.


CATAC Update on the Thirty Meter Telescope

By / par Michael Balogh (CATAC Chair)
(Cassiopeia – Spring / printemps 2020)

In late December, 2019, the law enforcement presence on Maunakea was removed, and the access road reopened. This came together with an agreement from TMT that there would be no attempt to restart construction until the end of February at the earliest, a loose deadline which has since been extended. These developments were an important step forward, as they have given the time and space needed for stakeholders in the dispute to engage in dialogue with less outside attention and pressure. No one knows for sure what the future holds for TMT, for Maunakea or for astronomy in Hawaii.

The alternative site identified for TMT is the Observatorio del Roque de los Muchachos (ORM), Canary Islands. This is a good quality site, scientifically. A decision to select this site rests with the TMT International Observatory Members1 and the dominant factors here are not scientific but rather political, financial and environmental. There are significant challenges to be overcome on all fronts; ORM is not an easy choice even in light of the difficulties faced on Maunakea.

Both the US Decadal and Canada’s LRP processes are proceeding and the fate of TMT is intertwined with them. CATAC is providing up to date information to our LRP panel when requested.

Steady progress on the instrumentation is being made, with the advances in the design of WFOS and refinement of MODHIS specifications. Construction is underway at HAA for the building in which NFIRAOS will be assembled, and the India TMT Optical Fabrication Facility (ITOFF) at the Indian Institute of Astrophysics campus near Bengaluru recently completed construction.

Upcoming Events:

The following events are all subject to further developments with the global COVID-19 pandemic.

  • TMT SAC meeting – March 25
  • CATAC will host a lunch session at CASCA at York University, Tuesday May 26, 2020
  • The TMT Early Careers Workshop will be held at HAA, May 26-June 1, 2020
  • Canada is planning to host the next TMT Science forum, May 15-19 (TBC) 2021, in Vancouver

1Canada is represented at the TIO Membership level by Iain Stewart, President of NRC. He is advised by the HAA Director, Luc Simard, who in turn takes advice from the TMT Board, SAC, CATAC and the broader community.

CATAC membership:

Michael Balogh (University of Waterloo), Chair, mbalogh@uwaterloo.ca
Bob Abraham (University of Toronto; TIO SAC)
Stefi Baum (University of Manitoba)
Laura Ferrarese (NRC)
David Lafrenière (Université de Montréal)
Harvey Richer (UBC)
Kristine Spekkens (Royal Military College of Canada)
Luc Simard (Director General of NRC-HAA, non-voting, ex-officio)
Don Brooks (Executive Director of ACURA, non-voting, ex-officio)
Rob Thacker (CASCA President, non-voting, ex-officio)
Kim Venn (TIO Governing Board, non-voting, ex-officio)
Stan Metchev (TIO SAC, non-voting, ex-officio)
Tim Davidge (TIO SAC Canadian co-chair; NRC, observer)
Greg Fahlman (NRC, observer)

Report from the LRPIC

By / par John Hutchings (Chair, LRPIC)
(Cassiopeia – Spring / printemps 2020)

LRPIC and observers continue to meet regularly. We follow ongoing LRP issues, and keep in touch with the LRP2020 panel, ACURA, and Coalition activities. Our invited report submitted in September reviews the decade, and we have provided more detailed feedback to the LRP2020 panel. It this context, we note LRP2010 and MTR2015 priorities still face significant challenges that will extend well into the next decade. These include:

  1. TMT and MaunaKea site issues.
  2. CFHT and MSE futures.
  3. CFI requests for several future projects (MSE, CCAT-prime, EELT instrument, LSST)
  4. SKA membership and construction funding.
  5. CSA failure to commit to new missions, despite years of studies. Lack of space science policy and process.
  6. Overall lack of coherent funding process for major science.
  7. Ways to participate in ngVLA

We note significant evolution over the decade in:

Facilities
ngVLA, Hitomi, XRISM, Athena
MSE and partnership, CCAT -> CCAT-prime
CASTOR partnerships, LiteBIRD
CSA studies and proposals SPICA, Colibri, EPPE, POEP
Operating NEOSSAT for astronomy
CFHT, Subaru, Gemini, LSST partnerships

Science
Exoplanet science; FRBs and Pulsars (CHIME); GW events

The table below summarizes the status of current LRP facilities.

Long Range Plan 2020 / Plan à long terme 2020

By / par Pauline Barmby and / et Bryan Gaensler (LRP2020 Co-Chairs / co-présidents PLT2020)
(Cassiopeia – Spring / printemps 2020)

La version française suit

The LRP panel co-chairs attended the January AAS meeting to present a poster on LRP2020, hear about the current situation on Maunakea, and get updates on the current state of the US Astro2020 decadal survey. Results from Astro2020 are not expected to be released before January 2021. This has implications for Canada, since many of the projects being considered by LRP2020 are also being considered by Astro2020; after careful consideration we decided not to delay the LRP2020 report.

The panel has completed discussions of the projects, facilities and recommendations contained in the white papers, and decided on a set of priorities. Report-writing is underway. The panel met at NRC-Herzberg in February for an in-person writing retreat and continues to meet regularly online. We are still on schedule to present the draft recommendations in May at the CASCA AGM in Toronto.

The LRP webpage is a little more up-to-date than it was a few months ago and we hope to make the individual LRP2020 white papers and reports more easily accessible soon. The latest news on LRP2020 is available from the Slack workspace and our Twitter handle @LRP2020. The panel can be contacted at panel@lrp2020.groups.io and the co-chairs at chairs@lrp2020.groups.io.



Les coprésidents du panel PLT ont assisté à la réunion de janvier de l'AAS pour présenter une affiche sur PLT2020, entendre parler de la situation actuelle sur Maunakea et obtenir des mises à jour sur l'état actuel de l'enquête décennale américaine Astro2020. Les résultats d'Astro2020 ne devraient pas être publiés avant janvier 2021. Cela a des implications pour le Canada, car de nombreux projets envisagés par PLT2020 le sont également par Astro2020; après mûre réflexion, nous avons décidé de ne pas retarder le rapport PLT2020.

Le panel a achevé les discussions sur les projets, les installations et les recommandations contenues dans les livres blancs, et a décidé d'un ensemble de priorités. La rédaction du rapport est en cours. Le panel s'est réuni au CNRC-Herzberg en février pour une retraite d'écriture en personne et continue de se rencontrer régulièrement en ligne. Nous sommes toujours dans les délais pour présenter l'ébauche des recommandations en mai à l'AGA de la CASCA à Toronto.

La page Web du PLT est un peu plus à jour qu'il y a quelques mois et nous espérons rendre les livres blancs et rapports PLT2020 individuels plus facilement accessibles bientôt. Les dernières nouvelles sur PLT2020 sont disponibles sur l’espace de travail Slack et sur Twitter @LRP2020. Le panel peut être contacté à panel@lrp2020.groups.io et les co-présidents à chairs@lrp2020.groups.io.

LSST Canada Update

By / par JJ Kavelaars (LSST Canada collaboration)
(Cassiopeia – Spring / printemps 2020)

At the LSST community session during the CASCA meeting last June, the status of Canada’s LSST engagement was communicated. In addition, the results of the LSST Canada community survey were described and the evolving nature of the LSST international associate partnership model was presented. At the time of that session, LSST anticipated moving forward on partnerships near the end of February 2020. Since then, the Large Synoptic Survey Telescope has been renamed the Vera C. Rubin Observatory and the observational program itself is now called the Legacy Survey of Space and Time (LSST), repurposing the LSST brand and giving the observatory a name that honours Dr. Vera C. Rubin, a pioneer in dark matter research.

Following the change last year to the associate partnership scheme, the specific contributions of associate partnerships are still under negotiation. A Contributions Evaluation Committee (CEC) has been set up by the Rubin Observatory’s Acting Director of Operations Robert Blum with a charge to evaluate proposed contributions by international associates. The charge to the CEC is available from the LSST Community pages. An outline of the proposed Canadian contributions to LSST was submitted to the CEC via a Letter of Intent in November 2019.

Recently, the LSST Project announced that they have asked NSF to extend the timeline on the associate partnership/in-kind contribution process as LSST operations have been lately focused on building a comprehensive operations plan, a significant effort that must be completed before rational in-kind contributions can be negotiated. Additional details on the current schedule are available from the LSST Community pages.

Whatever in-kind contributions Canada makes must enable our ambitions for participation in LSST, as measured by the LSST Canada community survey. The first key contribution is the Canadian LSST Science Analysis Platform (CLASP), for which a CFI proposal led by Renée Hlozek (Dunlap Institute, Toronto) was submitted last month. A second key contribution is an archival component provisioned by NRC, pending the outcome of LRP2020. Of course, these contributions must be also valued by LSST, at a level that enables our community’s interests. At this time, the proposed contributions are consistent with Canadian astronomy’s ambitions, as expressed through the community survey, and LSST’s advertised valuing of in-kind contributions.

The CLASP proponents have been communicating informally with the CEC and responding to their inquiries on a timely basis. We remain hopeful that the significant benefits of CLASP to LSST will be recognized during the upcoming evaluation process.

The LRP2020 Panel report, of which a draft is expected in the spring of this year, will provide substantive comment on the importance of the project within the Canadian astronomy research landscape. Canada will not, however, have a complete answer on our capacity to respond to LSST in-kind requirements until after a decision on the CFI proposal is made. CFI decisions are unlikely to be publicly available until well into summer 2020 at the earliest.

The above information is provided to keep the community informed of the efforts being made to join LSST and the status of those efforts. We hope to have more definitive information available by the time of the CASCA meeting this May.

If you have further LSST questions, please contact Renée Hlozek (hlozek@dunlap.utoronto.ca) and/or JJ Kavelaars (JJ.Kavelaars@nrc-cnrc.gc.ca). If you would like to be added to the LSST Canada e-mail exploder, please send a request to hlozek@dunlap.utoronto.ca.